vrijdag 11 januari 2013

New to K-pop? #1

Als je net nieuw bent in het hele K-pop tijdperk, dan zijn er wat dingen die je moet weten voordat je begint. Een van die dingen zijn het kennen van de klassiekers. De nummers die K-pop maakten tot wat het nu is, de nummers die je vaak genoeg zal horen in de talk-shows en waar jouw favoriete artiest misschien wel door geïnspireerd is geraakt. Aangezien ik al 6 jaar naar K-pop luister, heb ik al wat ervaring opgedaan met oudere nummers, nieuwere nummers en de onbekende nummers. Het leek me leuk om de beginnende K-pop fan hier iets meer over te leren. Vandaag leer je meer over de "jemoetmijkennen" nummers!

De oude "jemoetmijkennen" nummers:
Als je deze nummers niet kent heeft de rest van je leven niet veel zin meer. Oké dat was een grapje, maar dit zijn belangrijke nummers van de K-pop wereld, je hoeft ze niet perse leuk te vinden, maar zoals ik in het begin al zei: Dit maakt K-pop tot wat het nu anno 2013 is.


Dit nummer is absoluut niet mijn favoriet. Ik hou sowieso meer van Koreaanse boy-bands dan schattige meisjes die zingen (wat niet automatisch betekend dat de girl-bands slecht zijn). Ik luisterde mijn allereerste K-pop nummer in 2007 (hier kom ik later nog op terug) en dat was ook het jaar waar Girls Generation hun allereerste nummer uitbracht. Gee komt uit 2009, waar ik dus iets actiever bezig was met K-pop. Dit nummer hoorde je toen ook vaak terug in variety shows, en tegenwoordig hoor je het ook nogsteeds in muziek programma's (maar dan als cover) of als Girls Generation bijvoorbeeld bij een programma op bezoek is. Je hoeft Girls Generation niet leuk te vinden, ik ben totaal geen fan, maar GG is wel dé bekendste girl-band alive. Je hoort hun naam ook vaak in films of series als mannen over mooie vrouwen praten. Dan gebruiken ze deze groep dus als voorbeeld.


Hoe geweldig ik dit nummer nu nogsteeds vind, de clip is vre-se-lijk. Maar daar moeten we mee leren leven. TVXQ is inmiddels uit elkaar, Max en Yunho zijn de enige die over zijn, de overige 3 heren hebben een nieuwe band genaamd JYJ. Ik noem ze eigenlijk liever DBSK, dat is de officiële Koreaanse afkorting van de volledige naam "Dong Bang Shin Ki". Maar ze zijn bekender als TVXQ. Anyhow, TVXQ is naar mijn mening DE bekendste Koreaanse boyband aller tijden. 



Laten we nog verder terug gaan! Helemaal naar het jaar weet ik veel wanneer. Als jullie mijn blog al lang volgen dan weten jullie dat ik erg veel hou van 90's muziek, en dan vooral de Backstreet Boys. H.O.T is de Koreaanse versie van de Backstreet Boys. Ze hebben elkaar zelfs ontmoet vele jaren geleden! H.O.T blijft een van mijn favoriete bands als het gaat om deze soort muziek. Vooral hun uiterlijk vind ik geweldig, gekke kapsels, make-up, contact lenzen. Dat zag je niet in Amerika. Ik vind de vrolijke nummers van H.O.T eigenlijk niet zo boeiend, ik vind vooral de zielige en boze nummers van hun leuk zoals "Git it Up" en "Hope". Misschien vind je dit helemaal niks, maar het is geweldig om deze muziek te vergelijken met de K-pop nummers van nu. 

Ik kom er nu pas achter dat ik alleen maar liedjes heb laten zien van SM Entertainment, blijkbaar zijn alle goede nummers die ik ken merendeels van hun. Sorry daarvoor!

De redelijk-nieuwe "jemoetmijkennen" nummers:


SHINee, who doesn't love them? Een van mijn favoriete nummers met een van de meest geweldige nummers. Dit nummer komt niet meer uit je hoofd. Nooit. Meer. En het dansje ga je ook gewoon na doen. Ik ben in 2011 naar een concert geweest van SM Town en daar was SHINee dus ook, toen ze dit nummer speelden dansde de hele zaal mee! Geweldig moment. SHINee heeft geen nummers die ik niet leuk vind, ze zijn gewoon een hele goede band met talent. 


De allereerste band waar ik naar luisterde, way back in 2007 was Super Junior. Toen ze net uit kwamen met  "Don't Don!" inmiddels is hun image en muziekstijl erg veranderd, en toen kreeg je Sorry Sorry. Een nummer wat je overal terug hoort, en als je het mij vraagt ook het bekendste nummer van Suju. Tegenwoordig vind ik hun muziek een beetje op elkaar lijken, maar de jongens zelf vind ik geweldig. Ik heb ze vanaf 2007 veel gevolgd op het internet, en dan krijg je toch een beetje een band met hun, ookal weten ze niet wie jij bent. Ik heb ooit een Super Junior meeting bijgewoond in Harderwijk met een paar andere meiden. Goede oude tijd.


Een erg bekend nummer, en eindelijk iemand die niet bij SM Entertainment hoort! Roly poly is een leuk nummer, een beetje gek. Het dansje is geweldig trouwens, maar dat vind ik bij heel veel liedjes van T-ARA. Deze girl-group staat er ook om bekend om HEEEEEEEEEEEEEEEELE lange MV's te maken (MV's = Music Video's) Zo was de langste volgens mij 20 minuten (?).

De nieuwste "jemoetmijkennen" nummers:


Dat ik fan ben van BEAST dat weet iedereen, maar wisten jullie ook dat dit nummer één van mijn favoriete nummers allertijden is? Yoseob is de lead zanger van BEAST, en ook mijn favoriete member van de groep. Ze waren aan het begin van hun carriëre niet zo heel erg bekend, maar daar hebben ze mooi verandering in gebracht. Dit nummer is prachtig, gewoon. Kunst. Het dansje is ook apart, dit is nog nooit eerder gedaan. Yoseob's stem is uniek en de rap van zijn band-genoot Jun-hyung past er perfect bij. Ook lekker om mee te zingen, al zeg ik het zelf.


Dé beste MV allertijden. In Korea is het niet echt geaccepteerd als je homoseksueel bent, tegenwoordig wel veel meer dan vroeger maar nog niet zo goed als hier in Nederland. Het is dan ook nog niet echt voorgekomen (voor zover ik weet) dat homoseksualiteit op deze manier in een MV word laten zien. Eigenlijk heb ik nu al verklapt wat er gaat gebeuren, dus ik ga niks meer zeggen. Kijk maar gewoon :D 


Schelden in een MV mag niet, niet teveel naakt en zeker geen teksten waar seksuele dingen worden gezegd. Als dit gebeurd word de MV verbannen, wat dus betekend dat het niet gedraaid mag worden op de nationale radio en niet op de TV uitgezonden mag worden. Wat wij hier zo gewend zijn mag daar absoluut niet. Dus waarom zou je de tekst gaan veranderen (+ de mening achter het nummer) als je het ook gewoon weg kan bliepen? Geweldig idee, geweldig nummer, mooie clip. G-dragon maakt sowieso mooie nummers vind ik altijd.


Dit was het dan, het begin van mijn blogpost over K-pop. Don't worry, mijn blog zal nogsteeds veel over Beauty gaan, dit wil ik er alleen heel graag bij doen. Ben jij een beginnende K-pop lover? Heeft deze blogpost geholpen? Missen er nummers? Let me know!

Wat was jouw allereerste K-pop nummer die je luisterde?

2 opmerkingen: